MASSASJE OG MUSKELTERAPI

Det brukes en muskelterapeut til behandling av muskulære problemer over hele kroppen,  forebygging av disse samt velværebehandling. Du kan ha behov for behandling hvis du er stresset eller har behov for å løse opp stive og vonde muskler.

Det er ikke uvanlig at muskulære problemer oppstår allerede i ung alder. Behandlingen minsker ømhet i muskulatur, lindrer smerter og øker blod- og lymfesirkulasjonen.

Prøv behandling hvis du ønsker forebygging eller har:

* Stiv nakke

* Ryggplager

* Vonde/stive muskler

* Dårlig søvn

* Hodepine

* Lite energi

* Belastningslidelser

Første besøket:
Det første besøket innledes med en samtale hvor vi går igjennom det aktuelle problemet og tidligere sykdomshistorie. Deretter gjør man en grundig undersøkelse for å kartlegge problemet, før man behandler. Har man en plage som ikke skal behandles manuelt av muskelterapeuten, sendes pasienten videre til annen behandler eller lege.

Behandlingsmetoder

Klassisk Massasje:

Øke sirkulasjonen. Bygger på den tradisjonelle ”svenske” massasjen. Dette er en massasje- og muskelbehandling som går dypt ned i muskellagene. Den klassiske massasje stimulerer blodsirkulasjonen, er psykisk avslappende, og har god effekt på lymfesystem og bindevev. Øket blodsirkulasjon fjerner avfallsstoffer i kroppen samt at massasjen er beroligende. Den er egnet både som forebyggende behandling og som terapeutisk behandling ved ulike lidelser, som f.eks. spenninger og stivhet av akutt eller kronisk art. Regelmessig massasje fjerner tretthet og smerte i bl.a. skuldre, rygg og nakke. Du føler deg roligere, mykere og mer bevegelig.

Bindevev Massasje:

Er en meget effektiv massasjeform for stiv og spent muskelatur som blir utsatt for store yttre belasninger veldig ofte. . Muskelaturen virker da tung/ smertefull. Ikke uthvilt og restituert

Triggerpunktsbehandling:
Man trykker bort ”muskelknuter”. Et triggerpunkt er et hyperirritabelt punkt i en spent muskelstreng som ellers slapper av. Dette fører oftest til at triggerpunktet kjennes som et brennende område som sprer seg fra kjerneområdet. Et eksempel er smerter i korsrygg hvor man behandler triggerpunkter i setemuskulatur. Triggepunktene dannes i en muskel på grunn av nedsatt sirkulasjon av en eller flere årsaker, oftest ved stillesittende arbeid, dårlig arbeidsstilling, stres eller hard belastning over lang tid. Forskning viser at aktive triggerpunkt er den vanligste årsaken til smerter i muskulaturen.

Muskeltøyninger:
Strekke/tøye ut muskulaturen. Tøyning anvendes når en muskel er for stram eller kort, eller ved muskelbrist. Man ser ofte problemer i forhold til dette ved for mye PC-bruk. Muskeltøyninger bidrar til at spent muskulatur ”slipper” lettere og gir god effekt på behandling av triggerpunkter. Det gir en forlengelse av musklene med økt bevegelighet i ledd som følge. Man kan også få en reduksjon av antall idrettsskader i form av mindre tendinitter (betennelser) og mindre smerter ved tøyning.

Kombinasjonen klassisk massasje, triggerpunktbehandling og muskeltøyninger utgjør til sammen en meget effektiv og god muskelterapi